Mobilitat Sostenible

Un model de mobilitat sostenible és un model saludable i baix en carboni, que té com a prioritat la qualitat de vida urbana i el benestar col·lectiu, així com crear un espai públic confortable que afavoreixi la convivència ciutadana.

Aquesta voluntat s’expressa en el Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2013-2018 per mitjà d’accions dirigides a reduir progressivament el consum dels combustibles fòssils i els impactes ambientals i sobre la salut de les persones que es deriven de les emissions contaminants, és a dir, minimitzar la petjada de carboni.

El trànsit de vehicles a motor és, des de fa anys, la principal font de contaminació a la ciutat, en especial de contaminants com els òxids de nitrogen i les partícules sòlides, a més de la principal font de soroll. Impulsar les energies alternatives en els vehicles, reduir l’ús del vehicle, introduir noves tecnologies de gestió de la mobilitat o facilitar el transvasament cap als modes més eficients són les principals línies d’actuació en les que es vol seguir actuant per millorar la qualitat ambiental de Barcelona i complir els objectius que marca la normativa europea.

MOBILITAT SOSTENIBLE

2012

4 de 7
estacions
no compleixen valor
mitjà anual NO2

2018

100%
estacions
compleixen
paràmeters UE
(NO2 - PM10)

Font: Ajuntament de Barcelona – Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018

Accions per la Mobilitat Sostenible

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar l'accessibilitat i confort de voreres i espais per a vianants

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar la superfície dedicada al vianant

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Desenvolupar zones pacificades més eficients i eficaces

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure els Camíns Escolars i la mobilitat sostenible i segura als centres educatius

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Potenciar la figura del vianant: revisió normatives, ordenances i altres actuacions

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revaloritzar la figura del vianant: divulgació, comunicació i promoció



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar i millorar la xarxa d’itineraris de bicicleta

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Augmentar l’oferta d’aparcaments de bicicletes a la via pública

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i millorar els punts conflictius amb més sinistralitat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure la creació de places d’aparcament segur de bicicletes

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Reactivar el registre i marcatge de bicicletes i altres serveis vinculats

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la gestió de les bicicletes al dipòsit municipal

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar la millora de l’adequació del transport públic per a l’accés de bicicletes

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar els punts de servei per a la bicicleta a les estacions de transport públic

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar l’eficiència del servei de bicicletes públiques de la ciutat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Afavorir l’ús de la bici per part de col·lectius privats

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Adaptar la normativa existent a la realitat de la bicicleta i altres ginys

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure l’ús de la bicicleta elèctrica

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revaloritzar la bicicleta: divulgació, comunicació i promoció



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Implantar la Nova Xarxa Bus

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar el servei de les línies d’autobús

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la connexió amb la resta de línies interurbanes

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar la regulació de les línies interurbanes en estacions d’autobusos

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Impulsar les infraestructures de transport d’autobusos

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar els carrils BUS-VAO d’entrada a Barcelona

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Emprar vehicles (autobusos) més sostenibles

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar l'implantació de la T-Mobilitat: únic títol de transport públic

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar la integració, dins de la T-Mobilitat, dels sistemes de transport públic, bicicleta, car-sharing i aparcament fora de calçada per vehicles alternatius i Park&Ride

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Disminuir els km en buit de circulació de taxis

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar l’ús de vehicles (taxis) sostenibles i accessibles

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Facilitar noves tecnologies en la gestió de parades de taxi de la ciutat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Garantir l’accessibilitat al transport públic

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Coordinar amb altres administracions per fer efectives les infraestructures del transport previstes a la ciutat de Barcelona o que facilitin els objectius del PMU

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Optimitzar oferta/demanda i ocupació del transport públic discrecional

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la revisió de la normativa vigent per preveure espai d'encotxament i desencotxament autocars discrecionals en equipaments

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar la xarxa de Zona Bus i incorporació de noves tecnologies per millorar la gestió i la informació als usuaris del servei Zona Bus

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Elaborar i implementar el Pla de Mobilitat Turística



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Assignar operatives pròpies a cada context (DUM)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar regulació específica zonificada de la DUM: Carril C/D, finestres temporals

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la implantació d’Àrees de Proximitat i Centres de Distribució

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promocionar el repartiment DUM amb mitjans de baix impacte

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la gestió de la DUM en funció de paràmetres ambientals: etiquetatge Generalitat. Coordinació amb l’AMB

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la informació disponible (DUM)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar el seguiment i control d’indisciplina i seguretat (DUM)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Incorporar noves tecnologies per millorar la gestió de la DUM



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Definir i estudiar l’eficiència del sistema amb canvis de sentits

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la senyalització informativa

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Gestionar el trànsit amb criteris ambientals

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar el canvi modal vehicle privat a transport públic o vehicle compartit

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar els sistemes de sharing / pooling de vehicles

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la possibilitat de fer servir alguns carrils específics per vehicles sostenibles i d’alta ocupació

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar informació en temps real i possibilitat de modes de transport alternatiu aplicant noves tecnologies

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure vehicles més eficients, més segurs i més nets. Fomentar l'ús del vehicle elèctric i l’ús d’altres combustibles com GLP, GNC, Biogàs, H2, ..

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar incentius per afavorir aquests vehicles (sostenibles) dintre de l’àmbit municipal

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Augmentar el control de soroll i emissions contaminants (dels vehicles)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i millorar la gestió de l’estacionament en superfície

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar el Pla d’aparcaments municipals en subsòl

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la possible revisió de les normes urbanístiques i adaptar el rati d’estacionament d’edificis a la realitat del territori

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fer divulgació de la mobilitat sostenible i segura

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la regulació de l’estacionament en superfície de les motos

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i redissenyar les zones ZAM

Actualitat

18/12/2017

Diversos carrers de la ciutat es posen a punt per al nou any

Obres. Aquest desembre s'inicien diversos treballs de reurbanització als carrers de la ciutat, que finalitzaran a principis de 2018.

17/12/2017

Centenars de persones acomiaden el calendari Barnatresc 2017 en la Caminada de Nadal

Caminades. La Caminada del Nadal Solidari ha servit per acomiadar el calendari 2017 del cicle Barnatresc

16/12/2017

La Guàrdia Urbana reforça els controls preventius d’alcoholèmia i drogues per detectar la conducció sota els efectes d’aquestes substàncies

Seguretat. Conduir sota els efectes de l’alcohol i altres substàncies va ser la primera causa indirecta d’accident durant l’any 2016.

Llegir més +