Mobilitat Segura

La convivència en l’espai públic dels diversos modes de desplaçament que configuren el sistema de mobilitat d’una gran ciutat comporta riscos. El gran nombre de desplaçaments que es realitzen quotidianament, les característiques físiques de cadascun dels modes que coexisteixen al carrer i els factors de risc inherents a la dinàmica d’una aglomeració urbana –humans, urbans, sociològics, tecnològics...- fan que hi apareguin punts de conflicte i es presenten situacions en les que es poden produir accidents.

Actuar sobre els diversos factors que intervenen en la seguretat viària a fi de reduir l’accidentalitat fins a zero com a objectiu de màxims és, en aquest sentit, un dels principis fonamentals del model de mobilitat que planteja el Pla de Mobilitat Urbana de Barcelona 2013-2018 (PMU). Fer de l’espai públic un lloc confortable i tranquil per a la mobilitat col•lectiva i compartida, protegint de forma especial els usuaris més fràgils -els vianants, els ciclistes i els motoristes- i garantint el compliment de les normes, és una de les principals línies d’actuació a l’hora de minimitzar els riscos d’aquesta complexa coexistència.

La preocupació per la seguretat s’ha traduït també en la incorporació al PMU d’un Pla Local de Seguretat Viària (PLSV) 2013-2018 com a document diferenciat, en el qual es fa una diagnosi exhaustiva de l’accidentalitat i es planteja un conjunt de mesures concretes amb les quals es pretén assolir el següent:

  • Reduir un 30% les morts, en coherència amb l’objectiu de la Unió Europea de disminiuir-les un 50% el 2020 respecte a 2010
  • Reduir un 20% els ferits greus, en sintonia amb l’objectiu d’arribar a un descens del 30% el 2020 respecte a 2010.

MOBILITAT SEGURA

2012

249
ferits greus
30
morts

2018

-20%
ferits greus
-30%
morts

Font: Ajuntament de Barcelona – Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018

Accions per la Mobilitat Segura

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar l'accessibilitat i confort de voreres i espais per a vianants

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar la superfície dedicada al vianant

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Augmentar la seguretat del vianant

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Desenvolupar zones pacificades més eficients i eficaces

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure els Camins Escolars i la mobilitat sostenible i segura als centres educatius

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Potenciar la figura del vianant: revisió normatives, ordenances i altres actuacions

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revaloritzar la figura del vianant: divulgació, comunicació i promoció

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar i millorar la xarxa d’itineraris de bicicleta



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Augmentar l’oferta d’aparcaments de bicicletes a la via pública

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i millorar els punts conflictius amb més sinistralitat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure la creació de places d’aparcament segur de bicicletes

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Reactivar el registre i marcatge de bicicletes i altres serveis vinculats

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Adaptar la normativa existent a la realitat de la bicicleta i altres ginys

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure l’ús de la bicicleta elèctrica

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revaloritzar la bicicleta: divulgació, comunicació i promoció



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar la regulació de les línies interurbanes en estacions d’autobusos

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Disminuir els km en buit de circulació de taxis

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Facilitar noves tecnologies en la gestió de parades de taxi de la ciutat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Garantir l’accessibilitat al transport públic

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Optimitzar oferta/demanda i ocupació del transport públic discrecional

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la revisió de la normativa vigent per preveure espai d'encotxament i desencotxament autocars discrecionals en equipaments

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar la xarxa de Zona Bus i incorporar noves tecnologies per millorar la gestió i la informació als usuaris del servei Zona Bus

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Pla de Mobilitat Turística



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Assignar operatives pròpies a cada context (DUM)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar regulació específica zonificada de la DUM: Carril C/D, finestres temporals



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la implantació d’Àrees de Proximitat i Centres de Distribució

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promocionar el repartiment DUM amb mitjans de baix impacte



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la senyalització informativa

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Actuar intensivament sobre els punts de risc d’accidents de trànsit a la ciutat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Adaptar el disseny urbà per millorar la seguretat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Augmentar el control de soroll i emissions contaminants (dels vehicles)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i millorar la gestió de l’estacionament en superfície

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar el Pla d’aparcaments municipals en subsòl

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fer divulgació de la mobilitat sostenible i segura

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i redissenyar les zones ZAM

Actualitat

15/11/2017

Marxa de dones a Trinitat Nova

L’objectiu, detectar necessitats i vivències de la vida quotidiana de les dones que són imprescindibles per construir barris inclusius a tota la ciutat

23/10/2017

El Camí Escolar, Espai Amic arriba al districte de les Corts

L’escola Barcelona, Duran i Bas, Lavínia i Les Corts, les primeres en adherir-se

ZAB - Carril bici c Paris

04/09/2017

Millores a la infraestructura ciclista, el cas de la ZAB

Infraestructura. D'acord amb el Manual de disseny de carrils bici de Barcelona, als nous carrils bici unidireccionals s'està implantant la Zona Avançada per a Bicicletes.

Llegir més +