Mobilitat Equitativa

Tots els ciutadans tenen dret a moure’s de forma sostenible, segura i saludable per la ciutat. Perquè això sigui possible, l’espai públic ha d’estar repartit d’acord a una jerarquia de prioritats que posi per davant els vianants i els ciclistes a la resta de modes de transport, i que atorgui al transport públic un espai reservat a banda del vehicle privat.

Així, els ciutadans han de poder realitzar les seves activitats quotidianes per Barcelona desplaçant-se a peu, en bicicleta o en transport col·lectiu sense que els calgui haver de dependre exclusivament d’un vehicle privat. La compacitat del teixit urbà a Barcelona ha afavorit tradicionalment aquesta mobilitat de baixa intensitat energètica i ambiental, ja que tant les distàncies i l’orografia com la barreja d’usos i activitats en cada barri i districte ho han facilitat.

La progressiva ampliació en els darrers anys de les voreres i zones destinades a la mobilitat a peu i en bicicleta a Barcelona i la consegüent reducció de les destinades a la circulació i aparcament dels vehicles a motor, i la millora i ampliació de la xarxa de transport públic per apropar-la i fer-la més accessible al major nombre de ciutadans, ha respost a aquesta voluntat municipal de repartir de forma més equitativa l’espai disponible, afavorint els usos socials del carrer i fent de la mobilitat sostenible un instrument d’integració i cohesió humana. El Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018 integra també aquestes propostes i planteja un conjunt de mesures dirigides a continuar invertint esforços en crear un espai públic més confortable i segur. 

MOBILITAT EQUITATIVA

2012

12'
freqüència mitjana

2018

Al voltant
6'
freqüència mitjana
amb la nova xarxa bus

Font: Ajuntament de Barcelona – Pla de Mobilitat Urbana 2013-2018

Accions per la Mobilitat Equitativa

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar l'accessibilitat i confort de voreres i espais per a vianants

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar la superfície dedicada al vianant

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Augmentar la seguretat del vianant

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Desenvolupar zones pacificades més eficients i eficaces

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure els Camins Escolars i la mobilitat sostenible i segura als centres educatius

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Potenciar la figura del vianant: revisió normatives, ordenances i altres actuacions

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revaloritzar la figura del vianant: divulgació, comunicació i promoció



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar i millorar la xarxa d’itineraris de bicicleta

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Augmentar l’oferta d’aparcaments de bicicletes a la via pública

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i millorar els punts conflictius amb més sinistralitat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure la creació de places d’aparcament segur de bicicletes

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Reactivar el registre i marcatge de bicicletes i altres serveis vinculats

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la gestió de les bicicletes al dipòsit municipal

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar la millora de l’adequació del transport públic per a l’accés de bicicletes

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar els punts de servei per a la bicicleta a les estacions de transport públic

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar l’eficiència del servei de bicicletes públiques de la ciutat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Afavorir l’ús de la bici per part de col·lectius privats

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Adaptar la normativa existent a la realitat de la bicicleta i altres ginys

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promoure l’ús de la bicicleta elèctrica

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revaloritzar la bicicleta: divulgació, comunicació i promoció



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Implantar la Nova Xarxa Bus

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar el servei de les línies d’autobús

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la connexió amb la resta de línies interurbanes de bus

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar la regulació de les línies interurbanes en estacions d’autobusos

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar els recorreguts de les línies interurbanes de bus dins la ciutat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Impulsar les infraestructures de transport d’autobusos

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar els carrils BUS-VAO d’entrada a Barcelona

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Utilitzar els vehicles (autobusos) més sostenibles

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar els intercanvis dels ramals de la L3 i L4 (metro)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar l'implantació de la T-Mobilitat: únic títol de transport públic

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar la integració, dins de la T-Mobilitat, dels sistemes de transport públic, bicicleta, car-sharing i aparcament fora de calçada per vehicles alternatius i Park&Ride

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Disminuir els km en buit de circulació de taxis

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar l’ús de vehicles (taxis) sostenibles i accessibles

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Facilitar noves tecnologies en la gestió de parades de taxi de la ciutat

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Garantir l’accessibilitat al transport públic

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Coordinar les administracions per fer efectives les infraestructures del transport previstes a la ciutat de Barcelona o que facilitin els objectius del PMU

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Optimitzar oferta/demanda i ocupació del transport públic discrecional

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la revisió de la normativa vigent per preveure espai d'encotxament i desencotxament autocars discrecionals en equipaments

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Ampliar la xarxa de Zona Bus i incorporar noves tecnologies per millorar la gestió i la informació als usuaris del servei Zona Bus

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Elaborar i plementar el Pla de Mobilitat Turística



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Assignar operatives pròpies a cada context (DUM)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar regulació específica zonificada de la DUM: Carril C/D, finestres temporals

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la implantació d’Àrees de Proximitat i Centres de Distribució

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Promocionar el repartiment DUM amb mitjans de baix impacte

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la gestió de la DUM en funció de paràmetres ambientals: etiquetatge Generalitat. Coordinació amb l’AMB

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Establir mesures DUM per a la gran distribució

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la informació disponible (DUM)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar el seguiment i control d’indisciplina i seguretat (DUM)

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Incorporar noves tecnologies per millorar la gestió (de la DUM)



  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Definir i estudiar l’eficiència del sistema amb canvis de sentits

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Millorar la senyalització informativa

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Gestionar el trànsit amb criteris ambientals

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar el canvi modal vehicle privat a transport públic o vehicle compartit

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Fomentar sistemes de sharing / pooling de vehicles

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la possibilitat de fer servir alguns carrils específics per vehicles sostenibles i d’alta ocupació

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i millorar la gestió de l’estacionament en superfície

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar el Pla d’aparcaments municipals en subsòl

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la possible revisió de les normes urbanístiques i adaptar el rati d’estacionament d’edificis a la realitat del territori

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Estudiar la regulació de l’estacionament en superfície de les motos

  • A peu
  • En bicicleta
  • En transport públic
  • En cotxe
  • En moto
  • En camió

Revisar i redissenyar les zones ZAM

Actualitat

05/09/2017

L'aparcament per als residents, més fàcil

Mobilitat. La nova aplicació ONaparcar residents permetrà als residents amb targeta d’AREA fer el pagament del tiquet d'aparcament en superfície des del telèfon mòbil.

08/02/2017

Nous beneficis per a la circulació i velocitat de busos i taxis

Mobilitat. Es posa en marxa un paquet de mesures per prioritzar la circulació del transport públic per davant del vehicle privat.

24/01/2017

Cloenda de l'edició d'enguany del projecte MASBA-CASBA

Enguany s'han analitzat 81 establiments, 4 equipaments i més de 3 km de via pública.

Llegir més +