Tres noves línies de bus per a un transport públic més eficient

Mobilitat i transports. La nova xarxa de bus creix amb tres línies addicionals d’altes prestacions, que actuaran com a eixos de transport públic entre els barris i amb l’àrea metropolitana.

A partir del 25 de juny, s’incorporaran tres línies a la nova xarxa de bus per millorar la connectivitat entre els barris i amb l’àrea metropolitana. Aquests nous recorreguts se sumen a les vint línies d’altes prestacions que ja es troben en funcionament i que són estratègiques per a un model de mobilitat més ràpid i eficient.

Amb una línia diagonal i dues de verticals les incorporacions a la nova xarxa de bus de la ciutat fan créixer la infraestructura d’altes prestacions, que es preveu que arribi als 373.000 viatgers diaris i que concentri el 55% del passatge que es mou en autobús. Totes tres línies tindran una freqüència de pas de 8 minuts en dies feiners, de 7.00 a 21.00 hores. A més, en el disseny dels recorreguts s’ha tingut en compte la connexió amb equipaments com centres d’atenció primària (CAP), hospitals o centres culturals, així com l’enllaç amb altres xarxes de transport públic, com el metro, el tren de Rodalies i els Ferrocarrils.

D50, del Paral·lel a Ciutat Meridiana

La nova línia D50 cosirà cinc districtes i més de deu barris, amb un recorregut que acostarà els barris del nord al centre de la ciutat, passant per la plaça del Virrei Amat, l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, la Sagrada Família i la plaça de Catalunya.

Aquest eix diagonal modificarà parcialment el recorregut de la línia 24 i substituirà els recorreguts de les línies 50 i 51.

 V33, del Fòrum Campus Besòs a Santa Coloma

Amb un recorregut de 17,6 quilòmetres, la nova línia V33 connectarà el front marítim del Besòs amb Santa Coloma de Gramenet, passant per la Verneda i la Pau, el Bon Pastor i Baró de Viver.

A més de substituir les línies 42 i 143, aquest eix reforçarà el servei de bus a Sant Adrià de Besòs, que incorporarà la línia urbana B21 i en modificarà la B23, ambdues operades per Tugsal.

V9, del Poble-sec a Sarrià

Aquest eix vertical travessarà els districtes de Sarrià – Sant Gervasi, les Corts, l’Eixample i Sants-Montjuïc amb un recorregut d’11,5 quilòmetres que unirà la ronda de Dalt i l’avinguda del Paral·lel. La V9 millorarà especialment la connectivitat amb els barris de Sarrià, Sant Gervasi i les Tres Torres, una zona amb diversos centres escolars, i substituirà les línies 41 i 66.

Variacions de la xarxa de transport públic

La posada en marxa de les tres línies comportarà diverses modificacions en la xarxa d’autobusos:

  • Nova línia 52, entre Collblanc i la plaça de Catalunya, que substituirà una part del recorregut de la línia 50 que no queda cobert per la D50.
  • Canvis en la línia 24, amb origen al Carmel, que acabarà el recorregut a la plaça de Catalunya en lloc de a l’avinguda del Paral·lel, ja que aquest tram queda cobert per la D50.
  • Canvis en la línia 60, entre la zona de Besòs-Verneda i l’avinguda d’Esplugues, amb un nou recorregut per la via Trajana i el carrer de Santander. L’anterior traçat pels carrers d’Extremadura i de Balmes de Sant Adrià de Besòs quedaran coberts per les línies V33 i B23, respectivament.

Així mateix, les línies d’altes prestacions substituiran sis línies convencionals :

  • 41, entre la plaça de Catalunya i la plaça de Francesc Macià, substituïda per les línies V9 i H16.
  • 42, entre la zona de Besòs-Verneda i Santa Coloma de Gramenet, substituïda per la línia V33.
  • 50, entre Collblanc i la Trinitat Nova, substituïda per les línies D50 i 52.
  • 51, entre el pla de Palau i Ciutat Meridiana, substituïda per les línies D50 i 39.
  • 66, entre la plaça de Catalunya i Sarrià, substituïda per la línia V9.
  • 143, entre la Pau i Sant Adrià de Besòs, substituïda per les línies V33 i H14.

Campanya informativa

A partir de l’11 de juny s’iniciarà una campanya de comunicació amb la ciutadania per assegurar-ne el coneixement dels canvis que es produiran a la xarxa de bus, tant de les tres noves línies com de les modificacions i substitucions. La informació es difondrà a través d’informadors a peu de carrer, repartits per punts de la xarxa de transport públic i a l’entorn dels equipaments públics, especialment de les zones d’influència. Així mateix, es distribuiran fullets informatius i es duran a terme sessions informatives en casals de gent gran. La campanya informativa també inclourà un ampli desplegament per canals digitals i en suport físic, amb la col·locació de cartells i banderoles.

Nova xarxa de bus

Amb aquestes incorporacions, la nova xarxa de bus arriba a les 23 línies d’altes prestacions, recollides en el Pla de mobilitat urbana 2013-2018 com una aposta per l’eficiència i l’optimització del transport públic. La definició dels recorreguts i de les connexions és fruit d’un procés participatiu iniciat a finals del 2016 i que va consistir en dinou sessions informatives i de debat.

El desplegament de la nova xarxa acabarà a la tardor, amb la posada en marxa de cinc línies més. En conjunt, la nova estratègia de mobilitat en bus millora la connectivitat i la cobertura territorial, redueix els temps d’espera i de viatge i incrementa la freqüència de pas els dies feiners, entre 5 i 8 minuts, des de les 7.00 fins les 21.00 hores.