Sant Antoni vol respirar aire net

Contaminació. Ciutadania, tècnics municipals i experts en qualitat de l’aire han estat debaten durant dues sessions sobre la contaminació per vehicles al barri de Sant Antoni. Els resultats es resumiran en una sèrie de tres vídeos.

Els veïns i veïnes del barri de Sant Antoni es preocupen per la qualitat de l’aire, pregunten i cerquen solucions conjuntes amb l’Administració, el món acadèmic i el científic. Un dels 18 projectes escollits per la ciutadania en la prova pilot de pressupostos participatius de l'Eixample, a partir de la plataforma Decidim Barcelona, ha estat l'anàlisi sobre la qualitat de l’aire al barri. De moment s'han fet dues sessions. La inquietud dels veïnat se centrava en com els afecta la contaminació atmosfèrica, d'on prové i què es pot fer per minimitzar-la.

Com a resultat d’aquestes consultes, des de Districte Eixample es va contactar amb tres agents amb una gran expertesa en la temàtica: ISGlobal, Ideas for Change i FablabBCN. Des de finals del 2017, aquestes tres entitats han estat treballant colze a colze amb el Districte per donar resposta a allò que la ciutadania preguntava.

El mes de desembre es va realitzar una primera trobada a la Biblioteca Sant Antoni-Joan Oliver, en la qual es va plantejar la problemàtica i els assistents van valorar-les i proposar possibles solucions. A partir de les principals inquietuds sorgides i també analitzant les seves propostes, ISGlobal ha iniciat una recerca científica i Ideas for Change ha cercat com es plantegen situacions similars en altres ciutats i com Barcelona n’està donant resposta ja.

Aquests resultats, consultables el mes d’abril, es podran també visionar en dos vídeos que es publicaran en els properes setmanes. Com a punt de partida de tot el procés ja es compta amb un vídeo que explica el projecte i també mostra els resultats de l’experiència del Dia sense Cotxes 2017, que l’any passat es va centrar en la Cruïlla Borrell-Tamarit, que en breu acollirà la següent Superilla de la ciutat.

Aquestes dades es van presentar en la darrera sessió del projecte feta el passat 7 de març amb ciutadania, tècnics municipals i experts en qualitat de l’aire. Entre els assistents es va comptar amb la presència de David Rojas, de ISGlobal, que va donar resposta a alguns dels dubtes compartits pels assistents, en alguns casos molt reveladors:

• El soroll també afecta la nostra salut cardiovascular: dificultats per dormir i problemes de concentració.
  • No s’ha trobat un nivell de contaminació atmosfèrica que resulti innòcua segons un estudi recent de ISGlobal. És molt probable que en breu, els nivells recomanats per la OMS baixin encara més i això situarà a Barcelona en una difícil posició.
  • El problema de la contaminació a Barcelona és metropolità ja que els vehicles motoritzats que circulen per la ciutat són, majoritàriament, d’origen metropolità. Per tant, cal cercar paquets de mesures que facin disminuir l’entrada de vehicles a Barcelona.
  • Els vehicles elèctrics emeten només un 30-40% de les partícules que emet un vehicle convencional. No resulten innocus pel que fa a les partícules en suspensió. A més, es preveu que la nova normativa americana que apunta a que vehicles que circulin per sobre dels 30 km/h hagin de fer soroll per temes de seguretat, arribi aquí.
  • Els canvis d’hàbits són difícils. En les campanyes informatives cal combinar mesures incentivadores amb mesures fiscalitzadores.

El quadre adjunt amb els punts vermells relaciona les mesures impulsades per l’Ajuntament amb els reptes que la ciutadania de Sant Antoni ha destacat. Al llarg del mes de març i abril es publicaran dos vídeos més que expliquen la continuació dels resultats i es compartiran els estudis corresponents.