Activats els serveis municipals per onada de calor

Seguretat i prevenció. Es recomana evitar el sol directe i l'activitat física en les hores centrals del dia, beure aigua i refrescar-se sovint.

El Pla d'actuació per onada de calor en fase d'alerta inclou dos operatius d'informació i atenció a la via pública i als col·lectius més vulnerables. Els serveis municipals es mantindran actius mentre la temperatura no remeti i no torni a estar per sota del llindar d'alerta.

Un dispositiu de professionals coordinats pel Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) surt al carrer durant les franges horàries de més calor per repartir aigua a les persones sense llar i informar-les de la possibilitat d’utilitzar els espais climatitzats durant les hores de més calor.

Aquests professionals alerten també els serveis d’emergències mèdiques en cas de detectar alguna persona en situació de risc pels efectes de la calor.

Operatiu preventiu per a les persones vulnerables

Alhora, els serveis de teleassistència, atenció domiciliària i centres de serveis socials informen les persones vulnerables i en fan seguiment. En els casos en què es considera convenient, s’activen mesures per evitar que les persones amb més risc surtin al carrer durant les hores del dia de més calor.

A més, s’activen mesures per allargar les activitats als centres climatitzats, com casals de gent gran, centres de dia i centres per a persones amb discapacitat.

Recomanacions

casa, controleu la temperatura:

• Durant el dia, tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol.
  • Obriu les finestres durant la nit per refrescar la casa.
  • Resteu a les estances més fresques.
  • Utilitzeu algun tipus de climatització de refresc (ventiladors, aire condicionat, ventalls, etc.), o mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats, com ara biblioteques o cinemes.
  • Refresqueu-vos sovint amb dutxes o tovalloles amarades d’aigua.

Al carrer, eviteu el sol directe:

• Porteu gorra, barret o paraigua.
  • Utilitzeu roba lleugera (com la de cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
  • Procureu caminar per l’ombra, feu servir para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
  • Porteu aigua i beveu-ne sovint.
  • Mulleu-vos una mica la cara i fins i tot la roba.
  • Vigileu els trajectes amb cotxe durant les hores de més sol i no hi romangueu amb les finestres tancades.
  • Limiteu l’activitat física durant les hores de més calor.
  • Eviteu sortir de casa durant les hores de més calor.

Amb relació a la dieta:

• Beveu aigua i sucs de fruita.
  • No prengueu begudes alcohòliques.
  • Eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories.

Ajudeu els altres:

• Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola, mireu de visitar-los un cop al dia i feu que segueixin els consells esmentats.
  • Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si pot influir en la termoregulació i si s’ha d’ajustar o canviar.

Entre el 15 de juny i el 15 de setembre, s’ofereix a la ciutadania un servei telefònic permanent (900 70 30 30) d’informació i consulta.